Budapesti Helyiérdekű Vasút
A Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) Budapest agglomerációjában közlekedő vasút. Négy vonalból áll, amelyeken a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) bonyolítja le a forgalmat. A klasszikus helyiérdekű vasútvonalaktól eltérően elővárosi vasútvonalként, a magyar főváros agglomerációjának tömegközlekedési rendszerében él tovább, és a „HÉV” rövidítés ezeknek az elővárosi vonatoknak a köznapi neve lett.
A négy vonal jelenleg nem alkot egységes hálózatot: Csepelt és Ráckevét délről, Gödöllőt északkeletről, Szentendrét északról kötik össze Budapest belvárosával. A budapesti elővárosi HÉV normál nyomtávolságú pályákon, 1000 V egyenáramú vontatási feszültséggel működik.
Járművek
Jelenleg háromféle – zöldre fényezett – motorvonatfajta alkotja a főváros HÉV állományát:
-
14 MIXA motorkocsi és a közéjük sorolt
-
7 PXXVIIa tipusú pótkocsi 1963–1966 között készültek Budafokon és Dunakeszin. (Csak a Csepeli HÉV vonalán közlekedik.)
-
32 MX motorkocsi és a közéjük sorolt
-
16 PXXVIII típusú pótkocsi 1971-ben készültek az egykori NDK-ban, Hennigsdorfban. (Csak a ráckevei vonalon közlekedik.)
-
150 MXA motorkocsi és a közéjük sorolt
-
75 PXXVIIIa típusú pótkocsi 1975–1983 között készültek szintén Hennigsdorfban. (Az MX típus továbbfejlesztett változata. Mindegyik vonalon közlekedik.)
Egy háromkocsis motorvonat (kisegység) csúcsidőben egy másikkal csatolva együtt közlekedik (nagyegység). A motor és pótkocsik összesen 98 kisegységet; vagy 49 nagyegységet tesznek ki.
Fejlesztések
A tervek szerint Budapest jelenlegi HÉV-vonalai a jövőben integrálva lesznek a metróhálózatba. A szentendrei, csepeli és ráckevei vonalak összekötésével jön létre majd az Észak–déli regionális gyorsvasút (5-ös metró). Ez a vonal nem teljes egészében a jelenlegi HÉV-vonalak útján fog közlekedni. Kaszásdűlő és Rákóczi híd állomások közt föld alatt halad majd, a Pesterzsébet határa mentén haladó szakaszt pedig a városrész központjához beljebb vezetik majd. Ezenkívül az esztergomi vasútvonalat is integrálják a rendszerbe, Soroksárnál pedig lesz egy új leágazása. Távlati tervként a csepeli végállomás és a ráckevei szárnyvonal déli összekötése is szerepel.
Így csak a gödöllői vonal maradna meg, ahol szükség van felújításra. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslatai szerint célszerű lenne összekötni a 2-es metróval, amelyről részletes tanulmányt készített, és amelynek a költségét akkor 10 milliárd forintra tették. Az ún. Podmaniczky-programban már szerepel az összekötés terve, de a megvalósítás irányába eddig nem történtek konkrét lépések.
|