Terminálok
A repülőtéren négy terminál található (1, 2A, 2B, GAT). A régi, 1-es terminál és a kis- és magángépes terminál (GAT) Kőbánya-Kispest metróvégállomástól a 93-as BKV járattal, a másik kettő a szintén onnan induló 200E busszal közelíthető meg. 2007 óta az 1-es terminál vonattal is megközelíthető. Főképp a Nyugati pályaudvarról induló vonatok érintik Ferihegyet, ahol az állomást érintő minden személyszállító vonat megáll, így az InterCity-járatok is. Az állomást érintő járatok: Budapest-Nyugati pu. - Cegléd (- Szolnok); Budapest-Nyugati pu. - Monor; Budapest-Nyugati pu. - Tiszai pályaudvar - Budapest-Keleti pu. (kör)InterCity vonatok; Budapest-Nyugati pu. - Debrecen - Nyíregyháza (- Záhony) InterCity vonatok és gyorsvonatok; Budapest-Nyugati pu. - Kecskemét - Szeged (egyesített) InterCity/gyors vonatok; a Budapest-Nyugati pu. - Kiskunfélegyháza éjszakai személyvonat; valamint a Tapolca/Keszthely - Székesfehérvár - Kőbánya-Kispest - Debrecen - Nyíregyháza - Záhony közötti nyári sebesvonatok.
1. Terminál
A terminálépületet 1950. május 7-én nyitották meg az utasforgalom előtt. Az 1-es terminál újjáépítéséről 2004-ben döntött a Budapest Airport. A teljes rekonstrukciót és a terminál újra üzembehelyezését a repülőtér utasforgalmának növekedése, a szigorú biztonsági előírások, illetve az EU-csatlakozás által támasztott követelmények indokolták. A munkálatok során teljesen megújultak a terminál gépészeti és elektromos rendszerei, és a csatlakozó közművezetékek is.
A terminál felújítása a műemlékvédelmi szempontok maximális betartásával történt, hiszen ez az építészeti modernizmus egyik legszebb magyarországi s európai szinten is kiemelkedő példája. A felújítás 2004 őszén kezdődött, s a T1 mintegy nyolchónapos munka után, 2005. szeptember 1-jén nyitotta meg újra kapuit.
Az Építőipari Nívódíj, az amerikai Oscar-díjhoz hasonlatosan szakmai díj: a szakma jutalmazza az adott év legjobb, legnagyszerűbb alkotásait. Az 1-es terminál felújítása az ipari és kereskedelmi kategóriában kapta meg a díjat.
2007-ben a terminál felújítása Europa Nostra-medálban részesült.
Az 1. Terminált közel 10 milliárd forint értékben korszerűsítették és 2005 szeptemberében nyílt meg újra az alacsony költségű (ún. low-cost, fapados) légitársaságok számára. Jelenleg az easyJet, a Germanwings, a Norwegian Air Shuttle, a Sterling European Airlines, a Jet2 és a Wizz Air utasait szolgálja ki.
2A Terminál
A 2A Terminált 1985-ben nyitották meg. Hozzá a 2-es futópálya 1982-ben épült. Eredetileg kizárólag a Malév számára építették. Napjainkban azonban már ide érkeznek az Aer Lingus, az Air Malta, az Austrian Airlines, a Carpatair, a Brussels Airlines, a CSA Czech Airlines a Lufthansa és a Moldavian Airlines gépei is. 2008. március végétől a schengeni határokon belülre induló járatokat szolgálja ki.
2B Terminál
A 2A bővítéseként épült, de külön terminálként tartják nyilván. 1998-ban adták át. A fennmaradó többi járat, vagyis a külföldi (és általában véve nem fapados) légitársaságok utasait szolgálta ki. A terminálok átalakítása után ez fogadja a Schengeni egyezményhez nem tartozó légitársaságok utasait: a schengeni határok bevezetése után, 2008. március végétől a 2B terminál kizárólag a Schengeni egyezményen kívüli országokba induló járatokat szolgálja ki.
SkyCourt
A különleges acélkagyló a régi 2A és 2B terminált köti össze, megőrizve a 80-as évekből származó, akkoriban világszínvonalúnak számító épületek külső alakját, ugyanakkor egy meghökkentően elegáns, minden elemeiben a repülést és az utazás élményét erősítő csarnokkal gazdagítja Ferihegy kínálatát. Öt emeletéből kettő a föld alatt szolgálja a repülést, az utaskiszolgálásnak azokat a részeit, amelyekkel az utazó valójában soha sem találkozik. A korszerű, energiatakarékos szellőztetőberendezésektől kezdve a repülőtéri személyzet öltöző- és pihenőhelyiségein át, egészen a csomagosztályozó gépsorokig mindent ezeken a szinteken helyeztek el. Az összesen 24 000 m²–nyi hasznos terület meghatározó része az utasok kényelmét szolgálja, felgyorsítja a járatok kiszolgálását, gyorsabbá és kényelmesebbé teszi a repülés világában elengedhetetlen biztonsági ellenőrzéseket. Mindezek révén a kettes terminál kapacitása a jelenlegi majdnem kétszeresére emelkedett. A SkyCourt elegáns ívei, lenyűgöző arányai a repülőtér belső része felé nyitott, 3 emelet magas üveghomlokzata Tima Zoltán építész és a KÖZTI tervező gárdája munkáját dicséri. A magyar mérnökök által betonba, acélba és üvegbe álmodott épület olyan egyedülálló élményt nyújt, ami a budapesti repülőteret megkülönbözteti a világ sok egyéb légikikötőjétől.
2011. március 27-ével Budapest új, jelképerejű épülettel, a Sky Courttal gazdagodott. A kettes terminál fejlesztése szerves részét alkotja a Budapest Airport ötéves, Bud-Future nevű programjának, amely szerint a repülőtér öt év alatt 75 milliárd forintos (261 millió eurós) beruházást valósít meg. A fejlesztések döntő többségét, közte a nagyjából 70 millió eurós SkyCourt megépítését a Budapest Airport a kitűzött határidőre és az elfogadott költségkereten belül teljesítette. Jelentős szerepet játszott a beruházás megvalósításában a magyar fővállalkozó, a szegedi központú KÉSZ Zrt., amely másfél év alatt építette fel és adta át a kész terminált a Budapest Airportnak. Az utasok világszínvonalú üzletek és éttermek kínálatából választhatnak, amelyekben a vezető nemzetközi márkák és a magyar termékek egészséges versenyre kelhetnek egymással.
A SkyCourt-on belül exkluzív váróterem is nyílt MasterCard Lounge néven.
GAT
A kis- és magángépeket (GAT, azaz General Aviation Terminal) fogadó terminál közvetlenül az 1-es terminál mellett található. Itt a kisebb repülők parkolnak, illetve magángépek üzemeltetése történik, mind belföldi, mint külföldi viszonylatban.
|